Tramwaj szybki czy wolny ?

PLUSY i MINUSY "KRAKOWSKIEGO SZYBKIEGO (WOLNEGO) TRAMWAJU" !!

 

  +    Linia KST nr 50 przebiega niemal w całości po wydzielonym torowisku lub na wydzielonym pasie ulicznym

  +    Stanowi dogodne połączenie Krowodrzy Górki i Kurdwanowa (tylko) z ... R.Mogilskim i Galerią Krakowską

  +    Przebiega nowoczesnym tunelem pod Dworcem Głównym PKP

  +    Jest obsługiwana w całości nowoczesnym taborem niskopodłogowym

  +    Do czasu uruchomienia bezpośredniego połączenia Nowej Huty tunelem z Dworcem Towarowym i Krowodrzą

        Górką linia stanowi, dzięki możliwości przesiadki na Rondzie Mogilskim, dogodny skrót dla studentów

        przemieszczających się pomiędzy obiektami uczelni w Czyżynach oraz Politechniką i Dworcem Towarowym, jak

        również dla pasażerów dojeżdżających do Dworca Głównego PKP i PKS oraz Galerii Krakowskiej

 

      Linia nie stanowi atrakcyjnego połączenia Kurdwanowa i Krowodrzy z centrum miasta - z powodu likwidacji

         linii 34 utrudniony został dojazd z tych osiedli do I obwodnicy

      Linia NIE JEST LINIĄ SZYBKIEGO TRAMWAJU; czas dojazdu z Krowodrzy Górki na pętlę Kurdwanów

         zwiększył się w stosunku do czasu przejazdu zlikwidowanej linii 34 o 2 minuty!

      Czas przejazdu całej trasy nie wynosi (jak propagandowo podawano w środkach masowego przekazu)

         30 minut, lecz ... rozkładowo 40 minut, a w rzeczywistości nawet ok. 45 minut!

      Linia nie porusza się w nowoczesnym (budowanym ponad ... 30 lat!) tunelu z prędkością 60 km/h, lecz

         z prędkością ...  ograniczoną 30 km/h!

      Linia porusza się w miarę sprawnie na odcinku od Krowodrzy Górki do Ronda Mogilskiego, potem ... traci swój

         "impet" na wielu skrzyżowaniach z sygnalizacja świetlną, głównie na przebudowanych: R.Grzegórzeckim

         (nawet 3÷5 minut!) i skrzyżowaniu Dietla/Starowiślna (o odcinku od ul. Wielickiej do Kurdwanowa nie

         wspominając!)

      Jedyny odcinek, gdzie linia porusza się z odpowiednią (w miarę) prędkością to odcinek od R.Mogilskiego do

         R.Grzegórzeckiego, pod warunkiem, że nie wjedzie na torowisko przed jadący tramwaj żaden z wielu

         kursujących tu autobusów MPK

      Z powodu likwidacji linii 34 zmniejszyło się znaczenie oddanego za ogromną kwotę nowego torowiska

         tramwajowego w ul. Pawiej, stanowiącego najdogodniejszy skrót z centrum miasta do os. Krowodrza Górka;

         teraz pasażerowie mają tu jedynie tramwaj linii 19, a na linie 3 i 5, kursujące również do I obwodnicy nie ma

         co liczyć, gdyż "utykają" one w korkach, nie stanowiąc przez to dogodnego połączenia osiedla z centrum

         miasta

      Z powodu likwidacji linii 34 utrudniony został dojazd do I obwodnicy z os. Kurdwanów, gdyż linia 6 nie ma

         zbyt atrakcyjnej trasy, a linia 24 kursuje zaledwie co ... 20 minut (przedtem oprócz linii 6 i 24 do I obwodnicy

         dojeżdżała także linia 34, kursująca co 10 minut!)

      Z powodu skierowania niemal połowy taboru niskopodłogowego na linię 50, rejon Dworca Gł. został (w dni

         powszednie) pozbawiony prawie w całości tego typu taboru, co nie jest udogodnieniem dla pasażerów

      Pasażerowie jadący w kierunku os. Krowodrza Górka oraz Kurdwanowa poprzez likwidację linii 34, a uru-

         chomienie linii 50, zostali pozbawieni dogodnych węzłów przystankowych, z których odjeżdżały tramwaje

         więcej niż jednej linii w jednym kierunku (np. Poczta Gł.: obecnie linie 3 i 19 oraz 6 i 24 odjeżdżają z róż-

         nych przystanków, a dawniej linię 19 w kierunku Krowodrzy i linię 24 w kierunku Kurdwanowa uzupełniała

         linia 34; podobnie pod Dworcem Głównym, Dworcem Gł. Zachód (Galerią), Politechniką i na skrzyżowaniu

         Dietla/Starowiślna)

      Pasażerowie czekają (szczególnie w weekendy i w godzinach wieczornych) dość długo na przystankach w

         rejonie I obwodnicy na połączenie z peryferyjnymi osiedlami, podczas gdy linia 50 wozi wtedy niewielką ilość

         pasażerów co 10 minut w rejony mniej uczęszczane przez mieszkańców miasta (przydałoby się, szczególnie

         w godzinach wieczornych, bardziej "dociążyć" np. linie 19 i 24, kursujące I obwodnicą, zamiast linię 50)

      Pasażerowie czekają w tunelu pod Dworcem Głównym PKP, teraz w okresie zimowym, na nieogrzewanych,

         przewiewnych przystankach! (ciekawe czy w lecie będzie tu panować na odmianę straszna duchota?)

      Nazwa przystanku "Dworzec Główny" niewiele mówiąca pasażerom - o który "główny" dworzec chodzi?

         Kolejowy, autobusowy, czy może przesiadkowy dla komunikacji miejskiej? Do każdego daleko, każdy w innym

         kierunku! A do tego prawidłowa nazwa przystanku w tunelu powinna brzmieć "Dworzec Główny Tunel", a nie

         "Dworzec Główny" jak widnieje na ścianach i tablicach informacyjnych  (nota bene na rozkładach jazdy

         umieszczono właściwą nazwę!). I połap się tu człowieku szczególnie spoza Krakowa!

      Błędna nazwa przystanku "Kamienna" zamiast prawidłowej "Dworzec Towarowy" na świetlnej tablicy

         informacyjnej (takie przysłowiowe "dwa w jednym"); podobnie błędna nazwa "Wawrzyńca" zamiast

         prawidłowej "Św. Wawrzyńca" widnieje na tablicy świetlnej przy ulicy o tej nazwie

      No i wreszcie fatalny sposób zapowiadania przystanków; swoją drogą krakowscy aktorzy mogliby nauczyć się

         dykcji przy wypowiadaniu nazwy przystanku (o ile jeszcze Grzegorz Turnau wypadał średnio, to zarówno

         Anna Dymna, jak i Krzysztof Globisz wypadają fatalnie - nie było to jak na początku zapowiedzi dokonywał

         anonimowy autor); czyli: pomysł dobry, a wykonanie ... ?

 

Podsumowując - linia 50 ma więcej "minusów" niż "plusów" i stanowi bardziej propagandową inwestycję, niż niezbędny środek transportu w Krakowie, nie odmawiając jej nowoczesności i użyteczności. Nie jest to linia szybkiego tramwaju, a jedynie przereklamowana nazwa inwestycji pod tym szyldem. Linia omija najważniejsze punkty przesiadkowe w Krakowie: Dworzec Gł., Dworzec Gł. Zachód (Galerię)  i Pocztę Gł., co świadczy o jej mniejszej niż przewidywano atrakcyjności. Jest to po prostu (według mnie) jedna z wielu linii tramwajowych kursujących po naszym mieście,  czyli tzw.: KRAKOWSKI SZYBKI (WOLNY) TRAMWAJ!

 

Ps. Proszę o kolejne uwagi dotyczące "plusów" i "minusów" KS(W)T. Najciekawsze z nich zostaną zamieszczone obok tych, które zostały juz powyżej przedstawione.

 

 

Trasa "szybkiego" tramwaju - KROK PO KROKU!!

 

Krowodrza Górka - początek trasy

światła ul. Fieldorfa-Nila

● światła ul. Kluczborska (poprawione działanie pętli indukcyjnej w kierunku Kurdwanowa)

przystanek "Bratysławska" (poprawiony cykl świateł)

światła ul. Pielęgniarek

światła ul. Prądnicka

światła "Dworzec Towarowy" (poprawiony cykl świateł w kierunku Kurdwanowa?)

przystanek "Dworzec Towarowy" (poprawiony cykl świateł w kierunku Krowodrzy Górki)

przystanek "Dw.Towarowy" (błędna nazwa przystanku "Kamienna" na świetlnej tablicy informacyjnej)

● tunel pod Dworcem Głównym PKP (stałe ograniczenie prędkości do 30 km/h)

przystanek "Politechnika"

przystanek "Dworzec Główny Tunel" (błędna nazwa przystanku "Dworzec Główny" na ścianach

i świetlnych tablicach informacyjnych)

przystanek "Rondo Mogilskie" (bardzo dogodny węzeł przesiadkowy)

przystanek "Rondo Mogilskie" (poprawiony cykl świateł, zwłaszcza w kierunku Kurdwanowa)

al. Powstania Warszawskiego (możliwa jazda z maksymalną prędkością)

al. Powstania Warszawskiego (możliwość blokowania linii KST przez autobusy na wspólnym pasie T+A)

przystanek "Rondo Grzegórzeckie" (najgorszy węzeł na linii KST, "makabrycznie" długi czas przejazdu

przez rondo ok. 3÷5 minut!, źle ustawiony cykl świateł!)

 

c.d.n.

 

 

 

Janusz Osman 03.01.2009

kmkkm@tk.krakow.pl

 

 

 

STRONA  GŁÓWNA